Sunday, February 7, 2021

Bertanya khabar

Selasa dan Rabu lepas saya busy membuat tender Australia. Ai Tee bagi last week untuk saya dan Nina study. Tapi, last week busy siapkan Final Account nak bayar untuk Chinese New Year. Memang tak sangka lima Final Account siap. Sebabnya, Ai Tee bila nak cuti, dia sign semua je. Kalau tak, dia check macam nak giler kena betulkan. Tak boleh ngadap kerja lain. 

Ngadap benda ni. Syukur dah settle. 

Good thing is, aku memang minta nak join project ni. Ai Tee siap dah bagitau Alice, aku nak pergi Australia. Tapi, peluang haruslah tipis. Beratur kot staf bawah Alice yang lama lagi dah join dan buat tender Aussie ni. Lantaklah. Ada ada. Takde pun, takpe. Untuk kira budget ni sebenarnya stress sikit sebab Ai Tee macam nak cepat. Aku pula lambat. Walaupun dah fokus habis, masih lambat. Aku amik dua hari untuk kira piling works dekat tiga station. Satu mungkin sebab banyak sangat sheet, aku jadi confuse. Aku siap hari Rabu petang. Submit dekat Ai Tee. Esoknya Ai Tee minta finalize summary nak present dekat Alice. Pagi-pagi pula ada online meeting dengan operation dan Steve. Aku berjaya submit dan brief Alice pukul 10 pagi sebelum Ai Tee ada meeting lain pula. 

Lepas habis submit tu, barulah boleh mengadap IPC lain dan kerja-kerja lain. Rasa tenang sikit. Tengah-tengah buat kerja, Lee Yen datang nak brief pasal steel frame works. Memang just in time. Aku baru submit benda tu. First benda yang dia tanya, 'Kakak, are you okay?' Aku terus bagitau, 'I just submitted works to Alice. After two days buat. Finally I boleh buat kerja lain. How are you?' Sebab dua hari ni aku takde apa-apa kerja liaise dengan dia (dah ngadap tender Aussie je), memang tak bertegur sapalah. ' I okay je.' dia balas. Aku pun bagitau, 'If got stress, do let me know.' Dia pun okay-okay sambil explain kerja dekat aku. Yang aku tak boleh settle, dan bawa kepada Ai Tee. Ai Tee tolong proceedkan kerja dia. 

The feeling lepas dia tanya how are you tu indescribable. Aku rasa macam tenang dan lepas satu burden kat situ. Aku manage je benda kerja selama ni. Tapi, tak sangka ada satu perasaan lain yang lepas bila orang tanya khabar kita. Just a simple words dan aku explain sikit, aku terus rasa tenang. Nilah yang selalu aku baca kat twitter pasal reach out people. Aku yang boleh manage stress dan tak tension sangat ni pun rasa tenang. Agaknya kalau orang yang stress tu, mesti rasa apa.

So, aku apply benda ni dekat Nina sebab dia work from home nak kena jaga Idris. Baby sitter Idris kena quarantine. Tanya khabar dia, dan dia cerita problem dan perasaan yang dia tengah hadapi. Sebenarnya problem tu dia akan settlekan sendiri juga. At least, aku just nak bagi dia rasa apa yang aku rasa bila Lee Yen tanya aku. Aku cuba apply benda yang sama dekat orang-orang keliling aku. Semua orang ada struggle masing-masing. Hope with this small act yang aku buat, boleh bantu orang keliling aku.

Lunch kat meja plak. Lagilah takleh channel out stress dengan bergosip

Baju masa kawen Daus. Muat lagi. Walaupun sendat sikit. :p


Masih dalam PKP dengan kerajaan tebuk atap. Ramai yang struggle untuk menyediakan nasi untuk keluarga. Semoga kita semua memudahkan urusan orang lain dan membantu sesama kita. Aku doakan semua urusan kita dipermudahkan Allah. Mendengar ceramah Ustaz Azlan mengenai nama-nama Allah, di sebalik semua kesusahan yang kita lalui, jangan lupa rahmat Allah terdapat di dalamnya. Rahmat Allah Yang satu dari 99 yang Allah simpan untuk kita di akhirat kelak. 

Love..

No comments: