Saturday, January 11, 2020

Kisah Pak Guard

Ada seorang pak guard di pejabat saya. Shift dia pukul 7 malam ke 7 pagi. Guard ni pernah bagi  minyak wangi kepada Leha. Leha rasa tak selesa. Selepas itu, Leha tidak lagi menegurnya. Saya yang ketika itu mendengar Leha bercerita, secara berseloroh berkata, “Kenapalah dia nak orang yang dah kawen? Yang aku single ni, dia taknak pula.”

Jaga-jaga dengan kata-kata yang berupa doa yer kawan-kawan. Selepas kejadian saya menegur Leha, ada beberapa kali saya pulang lewat dari pejabat, dia akan membuatkan saya minuman panas. Saya ambil sahaja tanpa meminumnya. Risau juga. Saya menceritakan kepada rakan semasa makan tengahari. Mereka memberikan respon yang tidak senang. Sampai ke tahap mahu memaklumkan kepada admin kerana risau saya akan diapa-apakan kelak. Saya tidak mahu dia diberhentikan. Kata mereka, mungkin dia cuma akan dipindahkan sahaja ke tempat lain. Saya masih tidak mahu membuat apa-apa. Cuma berdoa sahaja Allah membantu saya. Saya mahu membuat baik sahaja kepada dia kerana keluarganya jauh. 

Baru-baru ini, ada lagi satu kejadian yang saya tidak maklumkan kepada geng makan saya. Yang jika saya maklumkan, pastilah masing-masing tidak senang duduk. Hehe. 

Seperti biasa, dia akan membuat minuman panas untuk saya. Dia datang dan memberi kepada saya. 

Saya : You don't need to do this to me. 
Dia : This oat (sambil menghulurkan cawan kepada saya) you like it? 
Saya : (saya senyum saja sambil mengambil cawan yang dihulurkan) Thank you. 
Dia : I like you. 
Haha. Saya senyum je. Sambil membuat kerja. Dan dia kembali menyambung kerjanya di luar. 

Di masa lain, semasa mahu pulang, saya melambai kepadanya. Satu lagi kejadian yang saya tidak akan cerita kepada geng makan saya. 

Saya : Bye. Good night. 
Dia : Good night. Your phone no? 
Saya : Hehe. No. No phone no. 
Dan saya pulang. 

Tidaklah salah dia mahu mencuba nasib. Saya tidaklah senaif mahu memberi nombor saya kepada dia. Juga tidaklah menjadikan alasan untuk tidak berbaik dengan dia disebabkan itu. 

Saya pernah mendengar Azlan Nabeez Khan memberikan perspektif untuk orang-orang yang datang ke Malaysia mencari kerja. Mereka ini jauh dari keluarga. Kita tidak seharus melayan mereka seperti mereka itu lagi bawah dari kita. 

Someone said 'I like you' to me. Haha


Love..

No comments: