Sunday, July 21, 2019

Siri berborak dengan ayah

Mak sekarang nak berjalan. Sementara ada rezeki dan Allah izin, kita layankan. Mak kata nak pergi melawat sahabatnya di Kedah. Sebelum pergi Kedah, kami makan dulu di Klang. Masa makan, borak-borak dengan mak ayah. Akukan suka bercerita.

Dok ceritalah pasal Muhammad, kawan-kawan dia yang hebat. 

Aku : Hebatnya kawan-kawan awak. 
Mad : Orang nak masuk syurga ni memang hebat-hebat kak. 
Aku : Nak masuk syurga ni ada macam-macam cara. Akak pilih cara lainlah. Bukan cara yang hebat tu. Tak kira lah bukan syurga atas pun. Janji masuk syurga. 

Aku geleng kepala juga dengan cita-cita yang tak tinggi dan hidup biasa-biasa je ni. Walhal, orang kelling aku ni hebat-hebat kot. 

Teringat cerita dengan Mak Ngah, sebab kami ulas orang yang tak reti nak bagi signal ni, ada neraka khas untuk mereka. Mak Ngah kata, jangan doakan orang masuk neraka. Ayah pula bagi analogi. 

Ayah : Kita, kalau benci pun dengan jiran kita, kalau rumah dia terbakar, mesti kita nak tolong padankan juga dan nak tolong dia. Kita taknak biar dia terbakar. 
Aku : Haah. 
Ayah : Api neraka lagi dahsyat dari tu. Jadi, takkan kita nak biarkan dia masuk situ. 

Allah. Aku doakan semua orang yang aku sayang dan orang sekeliling aku masuk syurga. Atas sebab rahmat Allah dan atas cara apa pun juga. Bersama-samalah kita mencari sesama kita di sana kelak. 

Dalam pada masa yang sama, mari mencari kekuatan untuk menjadi orang yang lebih hebat dari biasa. 

Great things never came from comfort zone. - Quote

Asal kak cik pula yang drive 

Sampai rumah Daus

My heart..


Love..

No comments: