Sunday, May 2, 2021

Kisah Pakcik Ijam

Dua minggu lepas, rumah mak penuh. Anak mak kecuali Fisha, semua balik. Alhamdulillah untuk nikmat yang Allah bagi ni. Untuk Nafisah, semoga bertabah sayang. Tahun akhir awak kat sana. Tahun depan raya dengan kami. InsyaAllah. 


Telefon baru Abang Afiq 


Si comel ni.. 


Hari Sabtu, aku turun lepas bangun agak lewat. Hujung minggu adalah masa untuk bermalas-malasan. Walhal bulan puasa. Sungguh tak menggunakan kelebihan Ramadan untuk mengaji ke, solat ke. Allah. Tengah-tengah aku buat apa entah, mak buka stor dan tengok stor dah banjir. Masuk air dari mana tak tahu punca. Mak pun minta panggil Ijam kat atas. Kak cik on call sekarang setiap Sabtu. Nak kena ganti time dia cuti bersalin nanti. Hari ni dia bawa kereta pula. Biasa Ijam hantar. 

Aku membangkang, kata kemas je ar. Entah-entah Ijam tengah tidur. Afiq pula yang sudah selesa dengan Pakcik Ijamnya, terus telefon Ijam. Minta Ijam turun selamatkan stor. Haha. Mak aku dengan Afiq dah sangat selesalah tu. Nak minta tolong orang tu senang je. Turunlah Ijam membantu mengeluarkan semua barang dalam stor. Lepas tu panggil ayah nak investigate mana punca air. Tak jumpa. 

Petang Ahad, aku minta tolong mamat pergi amik bubur dekat masjid Kota Raja. Dia balik amik bubur, dia kata masjid Dato' Dagang pun ada. Aku suka lagi bubur lambuk masjid Dato' Dagang. Aku pun minta Muzakir tolong amikkan. Alang-alang, dia boleh amik untuk kakak dia sebab diorang nak buka kat rumah kakak dia. Muzakir bawa balik empat bungkus. Sebungkus dia dah bagi Mak Lang. 

Sebungkus lagi, aku minta tolong Akmal bagi dekat Cik Nazim, satu-satunya jiran kitorang. Akmal segan, tapi lepas aku pujuk, dia pun okay. Ingat dia nak pergilah sendiri. Sekali dia panggil Pakcik Ijam tolong teman. Haha. Masing-masing. Pakcik Ijam aje. Aku kata dengan Mamat, ni ha. Belajar. Nanti masuk keluarga orang, layan. Mamat kata, dia okay je nak tolong. Tapi, Kak Mi kata, sebelum orang nak minta tolong, kena rapat dulu. Baru dia selesa nak minta tolong. Boleh je ar Mad. Akak percaya ko boleh. Semoga kau pun boleh jadi nilai tambah dalam keluarga yang lain juga. Daus pula kata, sebelum pakcik ijam ada anak, dia layan ar korang.  Tak kisahlah apa nak jadi nanti, janji kita, enjoy je moment-moment sekarang. Untuk nikmat trust in family ni, aku memang hargai. 

Love..

No comments: