Saturday, April 17, 2021

Nikmat ipar

Hari ni hari Jumaat. Langsung dari pejabat, pulang ke Klang. Alhamdulillah traffic beri kerjasama. Tidak hujan dan tidak jem, maka saya sampai jam 6.45 petang. Semua sedang sibuk di dapur menyiapkan makanan. Apa bila saya ke dapur, Afiq sedang memotong buah, emak sedang menggoreng mee, kak cik sedang mencuci pinggan dan Ijam sedang menggoreng nugget. Along dan Afifah ke bazar. 

Hal Ijam masuk ke dapur itu tidak pelik ya. Pernah sekali hujung minggu, mak dan ayah akan makan di kenduri, maka mak menugaskan saya masak. Oleh kerana mengikut masa makanan sendiri, maka saya ke dapur agak lewat. Sudah sampai di dapur, tidak juga mula memasak. Masih melihat telefon. Tiba-tiba Ijam datang mahu membantu. Katanya, tak dengar bunyi apa-apa pun. Haha. Dah tengok telefon, memang senyaplah. Kak Cik tak larat sangat membantu kerana alahan. Tapi, selepas itu, Kak Cik juga datang juga membantu memotong-motong. Benda yang saya belajar dengan nenek Saabah dan saya rasa Kak Cik pun buat benda yang sama adalah bersama-sama membuat kerja. Kalau dia lipat baju, diorang lipat sama-sama. Alhamdulillah jenis boleh dengar kata dan mudah terhibur Ijam ni. Senang kami minta tolong dan membuli pada masa yang sama. Haha. 

Dua minggu lalu, mak membuat makan-makan dengan adik-beradik mak. Petang itu, Muzakir dan Ijam buat bakar-bakar. Muzakir dah ada geng masak-masak. Kami sekeluarga memang tidak suka sangat bakar-bakar ni. Leceh. Haha. Kalau orang initiate, kita tolong. Tapi, nak kita mula, memang tidaklah. Sebelum bakar-bakar, geng-geng hero ni pergi Mydin nak beli barang-barang perap. Adik, Afiq, Akmal, Ijam dan Muzakir. Seronok adik bagi gambar kata, hero-hero shopping. Hehe. 

Menantu lelaki kesayangan mak ayah. Ni je yang ada. Haha


Geng bakar

Yang ni Alang geram.. Hehe. 

Abang Afiq dah besar

Adik amik gambar ni. 

Nikmat dapat ipar yang menambah nilai tambah dalam keluarga ni amat saya syukuri. Terima kasih Kak Cik dan Mina yang membawa jodoh yang menggembirakan mak dan ayah. Semoga jodoh saya juga memberi kegembiraan kepada mak, ayah, adik-beradik dan anak buah saya. Selain berdoa saya dan adik-beradik yang bujang dipertemukan jodoh yang menjadikan kami lebih baik, saya juga berdoa jodoh mak ayah, Daus, Mina dan Kak Cik kekal sehingga ke syurga.

Love..

No comments: