Thursday, March 22, 2018

Pemilihan Pekerjaan

Sepanjang di sini, saya telah hadapi tiga pemilihan untuk pekerjaan dari bosses. Yang pastinya, saya di bahagian yang tidak terpilih. 

Pemilihan pertama, semasa mula-mula saya masuk ke Gamuda dan belum ditentukan mahu ke mana lagi di dalam department. En. Nadzri perlu memilih, dan dia memilih Am untuk masuk ke team claim. Waktu tu, saya dah rasa macam, takpelah. Saya tak berapa bagus. Haha. Gitu sekali perasaannya. Sebenarnya, mestilah En. Nadzri nak lelaki. Senang sikit. Apalah kau ni. Emo. Kemudian, saya dimasukkan ke team N7 di bawah Pooi Lai. Alhamdulillah juga untuk pengalaman yang bermakna itu.

Yang kedua, ketika di Southgate, semasa saya masih lagi tidak tahu mahu ke mana, Mr. Gua telah menemuramah saya dan Faezah untuk diambil di bawahnya. Faezah terpilih. Sekali lagi saya terfikir. Saya memang susah deliver benda ke orang ke macammana? Kemudian saya diletakkan di bawah Ai Tee di bawah Pasar Seni. Dan dia adalah jauh lebih baik dan menarik berbanding saya di bawah Mr. Gua.  

Semalam Ai Tee bertanya kepada saya, mahu menukarkan saya ke Titiwangsa. Team di bawahnya sudah ada tiga orang senior. Nina, Nic dan saya. Nina mahu membuat RC works untuk Line 2. Saya dan Nic sudah mempunyai pengalaman RC di Line 1. Dan Nic lelaki. Kami team Chan Sow Lin tiada lelaki. Jadi, dia perlu kekal. Maka, calon untuk dipindahkan ialah saya. Ai Tee kata, "I takde pilih orang punya. Semua I sayang. Sebab  itu I tanya you dulu." Dan Nadiah being Nadiah. Dengan tidak berfikir panjang, okkan sahaja. After all, dia adalah kerja sahaja. 

Kalau benda ini jadi, saya akan berboskan Kher Win. Dengan tidak menafikan cara kerjanya yang lebih sempoi dari Ai Tee jika dilihat secara kasar, saya berharap akan jadi lebih baik setiap hari. Sudah-sudahlah bergantung harap kepada Ai Tee. Sudah sampai masa saya terbang sendiri. Bak kata Kerul dekat Ai Tee, "You can't defend Nadiah all the time. Campak dia buat IVS3." Haha.Gila budak tu. Nak suruh saya handle IVS3. Tidak dinafikan, saya banyak berlindung dengan Ai Tee. Dia memang seorang yang back-up staf punya. Dah sampai masa saya keluar dari comfort zone saya.

Kerul, kau yang resign, semua pun effect. Tapi, terima kasih. At least, aku akan buat benda lain. Kau dah tentu-tentulah. Semoga kita jadi pekerja yang bertanggungjawab dan lebih bermanfaat. Dapat itqan dalam kerjakan bagus. Haruslah dimulai dengan niat bekerja kerana Allah. 


Geng Luncheon

The day, Kerul received the news

The ladies


Dalam satu hadis Rasullulah s.a.w. 


"Sesungguhnya Allah menyintai seseorang hamba yang apabila bekerja, ia menyempurnakan pekerjaannya (Itqan) " - HR Thabrani


Love..

No comments: