Saturday, July 2, 2016

Ramadhan 26 - 2016

Ramadhan kali ini merupakan ramadhan yang mencabar untuk saya. Saya sangat sibuk mahu menyiapkan kerja Wai Fong. Kesibukkan ini bagi saya tidak sihat.

Minggu lepas, kami digemparkan dengan pemergian seorang Senior Manager di pejabat kami akibat serangan jantung. Mr Heng merupakan Senior Manager Department Procurement yang sangat aktif bersukan. Sebut sahaja permainan yang dia main, dari badminton, zumba bersama kami sehingga berlari di Menara Kuala Lumpur tempohari. Selain itu, beliau merupakan bos yang sangat peramah. Hampir semua orang mahu ditegurnya. Dari ke bos-bos besar membawa kepada tea lady kami disapanya. Beberapa kali saya terserempak dengannya di pantry semasa sedang membuat air. Dia membelikan tea lady kami sarapan dan menyuruhnya berkongsi bersama rakan-rakan. Kami juga tidak terlepas dari belanjaannya.

Hari terakhir saya dan geng lucheon pergi bersarapan bersama dan terserempak dengan Mr. Heng di kedai makan. Dia membelanja kami sarapan pagi itu. Sungguh mulia hati Mr. Heng. Kata Miera semasa di Kamunting, Mr Heng berpuasa bersama-sama pekerjanya yang Melayu. Sangat sihat dan macam tidak percaya sudah tiada. Semasa saya di duduk menumpang di department Procurement, antara rutin harian sebelum pulang adalah melambainya sebelum pulang. Oleh kerana saya sangat sibuk mahu menyiapkan kerja, saya tidak merasai kesedihan. Kawan-kawan saya yang rapat menyatakan masih tidak percaya. Saya tidak berperasaan kerana terlalu sibuk memikirkan kerja saya. Dengan harapan akan siap sebelum raya.



Dibelanjai Mr. Heng

Saya menyatakan kepada Faezah betapa tidak bagusnya perasaan sibuk ini. Menghilangkan empati di dalam diri sendiri. Sehingga apabila kawan-kawan saya mahu menziarahi family Mr Heng, saya juga tidak mengikutnya. Selepas pulang bekerja, saya melihat gambar yang dihantar Faezah, saya menangis. Saya tidak suka perasaan sibuk ini. Dia membekukan perasaan saya daripada dunia luar. Saya tidak suka.

Ya Allah, aku bermohon kepadaMu, ketika hatiku berbolak-balik, sedih, tertekan, tidak yakin diri, ragu-ragu dan berputus harap, bantulah hambaMu mencari kembali diri sendiri. Kau isilah hati ini dengan harapan Ya Allah. Hanya kepadaMu aku bermohon. Amin.

Love..

No comments: