Tuesday, July 7, 2015

Majlis berbuka puasa 2015

Seperti tahun-tahun lepas, emak akan meraikan kedatangan Ramadhan bersama-sama dengan mengadakan majlis berbuka puasa di rumah kami. Tahun ni, kami menyambutnya tanpa Nafisah yang berada di Sarawak. Semangat dan kerajinan awak, kami bawa bersama sayang. Semoga awak tabah di sana. Enjoy sahaja pengalaman di sana atau di mana sahaja awak menyambutnya. :)

Kali ini, kami menyediakan menu baru yang tidak pernah terfikir dek kepala kerana selalu gagal membuat sambal dan nasinya. Tetapi, dengan kebijaksanaan Kak Mi, telah berjaya memujuk Aminah supaya memujuk suaminya memasak nasi lemak untuk berbuka puasa kali ini. Wah! Adik ipar saya boleh memasak! Ini sudah sangat bagus. Niat di hati memang teringin ada skil memasak itu. Supaya bakal adik/kakak ipar saya gembira juga nanti. Hehe. Tetapi, masih belum kesampaian. Jangan risau, kami masih mempunyai kepakaran membantu di dapur yang tip-top. Sangat membantu okay. Maka, hari Sabtu yang lalu, gigihlah adik ipar saya memasak. Sudahlah baru pulang bekerja, terus sahaja memasak. Muzakir, semoga urusan awak dipermudahkan Allah. Aminah, sila bersyukur dapat suami macam tu. 

Tengah-tengah masak, bunyi kereta sampai. Aik, awal lagi. Siapa yang semangat sangat nak membantu ni? Rupa-rupanya nenek dan Mak Chah sekeluarga. Rahman yang bawa. Status nenek sebelum ini samar-samar datang ke tidak. Tiba-tiba je sampai. Ada Pakcik sekali. Menarik. Orang jauh dan dinanti sebenarnya. Kiranya, adik-beradik emak saya dapat berjumpa ibunya. Kegembiraan bukan?

Alhamdulillah, majlis berjalan dengan lancar. Tengoklah floor manager siapa. Siap ada tentatif bagai. Memang patut bagi sesuatu pekerjaan kepada ahlinya. Memudahkan orang lain. Terima kasih Mekna. Moga sentiasa dirahmati Allah. Dahlah bawa penceramah juga.

Tentatif

Tajuk taqwa yang Muiz bawa, samar-samar je saya dengar dari atas bilik sebab baru nak mandi. Miera dengan Lyza dah pandang suruh tukar baju. Hehe. Mak menjemput Miera kerana dia tidak dapat berbuka puasa bersama keluarganya lagi sepanjang Ramadhan ini. Hujung-hujung nanti baru merasa. Nikmat tau dapat berbuka puasa bersama keluarga. Tetapi, jika tidak, sila merasa sahaja semua pengalaman lain supaya kita lebih menghargai detik-detik berbuka bersama keluarga itu. :) 

Ketika ini, Lina dan Ani sedang berpantang anak kedua. Selamat berpantang sepupu. Masing-masing raya berempat tahun ini. Sudahlah selang sehari sahaja tarikhnya. Dan juga baru tahu tarikh lahir Anisah dan Maryam sama. Pada 5 Julai. Kebetulan saudara emak dan ayah sama. Amir dan Fahmi juga berkongsi tarikh lahir yang sama. Lagi pula tahun juga sama. Tetapi saya tidak ingat. Haha. Achik Iza pula sedang menunggu hari. Semoga dipermudahkan Achik.  







Hari Jadi Safiyah juga.
Nasi lemak. :)
Ehem. 




Buat semua yang datang, terima kasih diucapkan. Maaf jika ada kekurangan. Semoga kita semua dikumpulkan juga di syurga kelak bersama-sama. Dan selamat mengejar ganjaran-ganjaran yang Allah berikan kepada kita di bulan Ramadhan ini. Semoga keluar dari madrasah Ramadhan ini, dosa kita diampunkan, taqwa kita semakin tinggi dan kita semakin kuat menghadapi cabaran yang mendatang. 

Love..

No comments: