Monday, October 27, 2014

Basic workshop - Subang Jaya

Salahkan media sosial yang lain seperti instagram dan twitter. Mereka merupakan penyebab malasnya diri ini menulis di blog. Haha. Kemudian, baru salahkan diri sendiri kerana sukakan yang cepat tetapi sementara. Tak banyak yang saya boleh tulis di situ. Jadi, saya masih memilih blog  untuk menyimpan kisah hidup berbanding twitter dan insta, dan lagilah bukan di facebook. Cuma rajin dengan tidak sahaja.

Sabtu yang lepas, saya berjaya mengikuti basic workshop untuk program membina rumah orang asli di Hulu Selangor hujung bulan ini. Selepas selalu mengikut trip anjuran Gamuda untuk aktiviti memanjat gunung, Faezah dan saya beralih arah ke aktiviti di bawah tanah pula. Ini merupakan aktiviti Gamuda yang pertama seperti ini dan bergabung bersama EPIC homes.
Saya pernah berhajat untuk menyertai program bersama orang asli apabila melihat program DAP dari twitter Dyana Sofya dan Sepura Othman. Terfikir untuk membuat sesuatu seperti itu. KAMY mungkin masih jauh lagi, tetapi masih ada harapan. MRA biasanya menggunakan hari bekerja untuk program bersama orang asli, saya tidak dapat mengikutnya. Langsung tidak terfikir Allah makbulkan melalui pejabat saya yang tercinta.
Ini merupakan program pertama Gamuda bersama orang asli. Gabungan bersama Epic home. https://epichome.org . Ketika iklan mengenainya dikeluarkan. Teruja gila kot. Allah. Tak sangka secepat ini. Apa lagi,ajak Faezah join. Dia kata yes. Ajak Kerul juga, tetapi dia ada program lain pula tarikh yang sama. Semoga berjaya Kerul! Dalam 30 orang sahaja yang mengikutinya untuk kali ini. Yang datang briefing lebih pula. Maka mereka akan menyertai untuk program yang akan datang.
Sangat teratur bersama Epic Homes ini, kami diwajibkan menyertai bengkel penggunaan alat-alat tangan untuk membuat rumah nanti. Benda-benda asas seperti mengetuk, mendrill, memotong kayu, memasang nut dan lain-lain lagi telah kami pelajari pada Sabtu yang lepas di Subang Jaya. Kursus ini merupakan antara bahagian yang telah kami bayar. Kami bayar sebanyak RM200 untuk program ini. Selebihnya disubsidi oleh Gamuda. Khabarnya banyak juga. Hehe. Terima kasih Gamuda. Selepas bengkel ini, jika mahu melanjutkan ke peringkat seterusnya juga boleh. Ia mempunyai sehingga tahap specialist. Sekarang, kami hanya builder biasa sahaja. 

Biasa melihat ini di bengkel ayah. Cuma tidak pernah menggunakannya sahaja. Potong kayu berani lagi. Kalau besi, pasti terpercik percikan api yang macam bahaya tu. Ayah, terima kasih besarkan kitorang dengan hasil menggunakan mesin ini. Moga ayah sihat selalu.

Yang ni memotong besi yang tidak lurus. Alatannya agak janggal untuk pengguna kidal seperti saya. Tetapi kena konfiden sahaja. 

Nampak tak skil dah ada tu?

Kawan di sebelah saya, Ms. Bu. Dahulu di 2t, dia merupakan sub-con saya di Sungai Siput. Sekarang dah jadi office-mate. :)

Program kami akan berlangsung pada hujung minggu ini di Hulu Selangor. 31hb Oct sehingga 2hb Nov. Selama tiga hari kami akan menyiapkan sebuah rumah untuk sebuah keluarga orang asli di sana. . Doakan program kami berjalan dengan lancar. InsyaAllah. :)

Love..

No comments: