Thursday, January 13, 2011

Aku & Motor

Jika mahu dikatakan jodoh, memang jodoh saya dan motor saya masih panjang. Jumaat lepas, saya tertinggal kunci motor di motor. Oleh kerana, saya meletakkan baju hujan di bawah seat motor pagi itu, saya terlupa untuk menarik kembali kunci dari tempat pembuka seat. Masa yang diambil untuk mengingat kembali perihal kehilangan kunci saya ialah 10 jam, atau lebih tepat setiap kali saya mahu menggunakan semula kunci itu. Jika saya balik jam 11.30 malam, mungkin ia akan menjadi 15 jam. Haha. Nadiah memang sangat hampeh. Selalu makan semut agaknya. Setelah mahu pulang dari pejabat, saya mencari kunci motor. Sudah. Tak jumpa kat meja. Dalam beg tiada, dalam loker tiada, bawah timbunan kertas, tiada. Fikir-fikir balik, kali terakhir pegang masa nak simpan baju hujan. Dalam hati dah fikir. Selamatlah motor aku tu. Lupa lagi Nadiah ni. Aish. Nak balik rumah macammana ni? Nak call siapa? Motor apa nak beli lepas ni? Skuter macam comel, tapi tak boleh bawa jauh. Nak kena bayar bulan-bulan? Huhu.

Saya menuju ke parkir motor saya. Pengesahan kehilanganlah kiranya. Dari jauh saya nampak. Eh, ada lagi motor saya. Alhamdulillah. Tapi, mana saya letak kunci motor? Dah puas mencari kat pejabat tadi. Tak jumpa. Setelah hampir, saya ternampak bungkusan plastik tergantung di raga motor. Saya pegang plastik itu. SubhanALLAH. Kunci motor saya. Di dalam plastik itu, kunci motor saya dibalut bersama kertas dan nota. Seorang hamba ALLAH yang baik telah menyimpankan kunci motor saya. Saya menangis. Dalam hati bersyukur. ALLAH Maha Besar. Saya menelefon ayah saya dan menceritakan hal ini. Ayah kata, " Kamu kena buat baik. Baru orang akan buat baik dengan kamu". "Ya ayah, orang takkan ambil motor orang lain kalau diorang tertinggal kunci". Hehe. Saya menelefon nombor yang tertera pada nota itu. Caller ringtone lagu Hindustan. Pada hemah saya, mungkin orang yang mencuci kereta di kawasan ini. Panggilan tidak berbalas. Saya meninggalkan pesanan ringkas mengucapkan terima kasih. Malam kemudian, dia menelefon saya semula. Dia merupakan wanita Indonesia yang menyapu sampah di kawasan pejabat saya. Dia ternampak kunci motor saya tergantung semasa sedang menyapu dan menyimpankannya.

Nota comel. Terima kasih Tia.

Tia, terima kasih banyak-banyak. Hanya ALLAH yang bisa membalas budi kamu. Semoga dipermudahkan segala urusan kamu di dunia ini dan akhirat kelak. Ya, masih ada orang yang baik di dunia sekarang ini dan kita wajib menjadi sebahagian dari mereka. Sebelum ini, sudah beberapa kali saya meninggalkan kunci di motor sahaja. Jika mahu hilang, memang sudah lama. Itu belum lagi, di bilik air fakulti masa belajar dulu, ketika ke pusat membeli-belah dan taman permainan. Allah membantu saya. Motor itu masih rezeki saya. Tetapi, ini sebagai peringatan kepada diri sendiri supaya lebih berhati-hati di masa hadapan Nadiah. Berhati-hati ke? Mungkin lebih kepada, kurangkan sikit lupa tu. Haha.

Love.

2 comments:

Anonymous said...

motor tak laju, mmg la org tak nak ambik.. -acik paling best-

nadiah said...

Rasa-rasanya, motor orang lagi laju daripada basikal. Hehe.