Sunday, June 20, 2010

Perkelahan Keluarga

Semalam, saya telah membawa separuh ahli keluarga saya ke Sungai Congkak iaitu Mak, Along, Kak Mi sekeluarga dan Fikri. Selain itu, Pak Chim sekeluarga dan Safwan sepupu saya dari kampung. Markah menjadi pemandu jalan kepada abang ipar dan pakcik saya adalah B. Abang Hairol tersesat kerana saya telah membuat aksi 'drifter' di atas jalan raya dan dia tidak sempat mengikutnya. Pengalaman namanya. Saya sering tertanya-tanya setiap kali mengikut konvoi kereta, jenis pemandu jalan macammana agaknya saya kerana ayah saya selalu menjadi pemandu yang bagus. Jalan yang dipilih mengikut kemampuan semua pengikut-pengikut konvoi dan senang diikuti. Kini, saya mendapat jawapannya. Tidak berapa bagus. Tetapi masih boleh diperbaiki di masa hadapan.


Sampai di Sungai Congkak dengan selamat (tarikh tidak tepat ya)



Mendaki bukit untuk mencari 'port' yang best.

Mak dan Cik Lia

Selepas hampir dua jam berendam sambil bermain bola, kami naik ke darat. Saya makan pulut bersama rendang yang di bawa oleh Cik Lia sementara menunggu baju kering. Mak membawa nasi putih bersama ayam masak merah. Kak Chik membuat kek batik yang kebetulan sama dengan Cik Lia. Di sebelah kami, ada sekumpulan budak sekolah yang comel baru sampai. Sebelum mandi, guru mereka mengajak mereka solat zuhur berjemaah di situ kerana telah masuk waktu. Surau yang ada, agak jauh iaitu di pintu masuk utama Sungai Congkak ini. Semua ahli keluarga saya telah solat di surau. Oleh kerana Naziha paling lambat keluar dari dalam air, maka dia tertinggal untuk mengikut rombongan kami ke surau dan Cik Lia menyarankan dia bersolat sahaja di tempat kami duduk kerana surau agak jauh. Mak saya menyuruh dia bersolat sahaja di situ. Ada contoh, iaitu budak-budak sekolah tadi.


Mak : Kak Chik sembahyang je kat sini macam adik-adik kat sebelah tu.
Kak Chik : Taknaklah. Nanti orang tengok.
Mak : Biarlah orang tengok. Kak Chik sembahyang je.
Kak Chik : Bukan orang tengok Kak Chik. Kak Chik tengok orang nanti.


Kak Chik dan Akmal

Naziha terpaksa juga solat di situ. Mujur, dia tidak melihat orang lalu-lalang seperti yang dikatakan tadi. Kami selesai mengemas dan pulang pada lebih kurang jam 3 petang. Sampai rumah hampir 5 petang kerana kesesakan jalanraya. Satu hari yang menarik. Alhamdulillah, dapat memenuhkan cuti yang saya rancang untuk tidur sahaja dengan aktiviti bersama keluarga.




Love..

3 comments:

azizah said...

Menariknya.... Bila lah boleh join ni... Kena pindah segera nampak gayanya ni... Huhuuhu

Fadzlin said...

jalan tak ajak! :P

nadiah said...

Achik : Bila-bila pun boleh. Nanti kita jalan2 yer.

Alin : Hehe. Kita g karok nanti. :)