Tuesday, January 17, 2012

Aisyah Kamilah Zakaria.

Saya mengenali hamba ALLAH ini ketika bersama-sama menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 tahun lalu. Beliau sangat bersemangat kerana turun ke Kuala Lumpur seorang diri pada waktu itu. Perancangan awalnya, dia akan bertemu dengan kakaknya yang turun dari UIA Kuantan, tetapi oleh kerana terlalu banyak sekatan jalan menyebabkan dia tidak berjumpa kakaknya sehingga ke sudah. Sedang kami berjalan-jalan, dia berjumpa dengan Mekna dan meminta izin untuk mengikuti kami semasa itu. Memandangkan tujuan kami di Kuala Lumpur itu sama, kami boleh 'masuk' dengan senang. Umurnya baru sahaja 20 tahun ketika itu dan sedang mengikuti pengajian di HELP University tajaan JPA. Tetapi sudah sangat kental jiwanya apabila mahu bersama-sama BERSIH waktu itu. Kami bersamanya sehingga ke akhir program kami. Tidak terfikir dapat berjumpa kembali dengannya selepas itu.


Sudah jodoh untuk bertemu dengannya barangkali Perancangan awal saya dan Mekna adalah makan laksa yang dibeli di pasar malam untuk malam ini. Namun, ketika Mekna bersolat Maghrib di masjid bulat, Mekna dapat berjumpa sekali lagi dengan Aisyah. Dia telah datang ke Seksyen 14 untuk mencari tiket ke forum yang boleh didapati di kedai buku berhampiran rumah kami. Kami makan malam di Cafe 14 di belakang rumah kami. Sangat teruja berjumpa dengan budak ini kerana beliau sangat happy go lucky. Mengambil pendekatan yang sangat berbeza untuk semua masalah dengan menjadikan jalan cerita masalah sebagai lawak. Seperti menceritakan adiknya yang tidak sihat dan terpaksa di tahan di wad dan terpaksa dijaga oleh beliau kerana sedang bercuti semester. Beliau menceritakan kepada kami sambil ketawa. Beliau merupakan anak ke-3 dari 8 orang adik beradik, dan telah kematian ibu dan bapa. Kehidupan yang saya kira mencabar ini, dilalui dengan tenang oleh Aisyah. Tidak langsung terpancar kesusahan dalam aksi mukanya. Kental budak ini kata saya dalam hati saya. Harus belajar sikap itu.


Selepas makan, Mekna menghantarnya ke asrama HELP di Pusat Bandar Damansara. Kami sempat menyinggah di bilik hostel Aisyah. Sedang dalam perjalanan ke biliknya, kami di sapa seniornya yang memang mahu ke bilik Aisyah. Kak Dina panggilnya Aisyah. Jadi saya fikir pasti umurnya dalam 22 tahun. Setelah beberapa minit di dalam biliknya, budak biliknya baru balik dari mengambil peperiksaan kerana mereka mahu melaraskan waktu peperiksaan dengan waktu di UK. Budak biliknya dpanggil Aini. Saya teringat zaman-zaman di UiTM dahulu. Melepak-lepak di bilik member memanglah benda yang paling menyeronokkan. Tempat lepak saya pastinya bilik Najwa dan Ida. Saya memang suka menjadikan katil bawah di bilik mereka umpama katil saya sendiri. Sampai pernah tertidur di katil Ida dan Ida terpaksa tidur di katil budak biliknya yang lain dan mujur ketika itu budak biliknya tidak bermalam di bilik. Ok, saya rindu waktu itu. :) Kawan-kawan Aisyah sangat baik. Walaupun baru berkenalan, kami telah berjaya 'masuk' bersama-sama. Berkongsi minat video Mat Lutfhi yang kelakar dan mengenakan Aisyah secara berjamaah. Hehe. Semua budak-budak pandai tu, belajar tajaan JPA dan MARA.


Buat Aisyah Kamilah, semoga awak tabah menghadapi peperiksaan dan kehidupan ini, dan semoga dapat menyambung pelajaran ke UK. Teruskan semangat dan cita-cita awak. Panjang umur, kita berjumpa lagi kelak. :)

Love.

2 comments: